Kaizen gaat om continu verbeteren. Je blijft je organisatie continu verbeteren waardoor deze verandert.
Kaizen is een onderdeel van de LEAN filosofie. Waar het bij LEAN vaak om het tegengaan van verspillingen gaat, gaat het vooral ook over het leveren van klantwaarde. Je stelt jezelf de vraag; Doen wij nu de dingen waarvoor de klant ook bereid is te betalen"' maar ook "Wat heeft de klant hier nu aan?" Deze werkwijze/filosofie brengt buiten naar binnen. Je denkt niet meer vanuit de organisatie maar vanuit de klant. Je gaat jezelf aanpassen en verbeteren.
Dit kun je doen omdat de omgeving erom vraagt. Zo kan de omzet achterblijven, de medewerkerstevredenheid dalen of de klanttevredenheid wederom niet stijgen. Allemaal redenen om te kijken; zouden we het niet anders en/of beter kunnen doen?!
Maar het mooiste moment is om te kijken naar jezelf als organisatie is op het moment dat het goed gaat. Je hebt eigenlijk niet zoveel te klagen. Er zijn voldoende orders, planning loopt, het ziet er eigenlijk wel goed uit. Maar dat is juist het moment dat je wat makkelijk kunt worden, het gevoel van "het zit wel goed". Dit is gevaarlijk want deze comfortabele situatie kan ertoe leiden dat er van alles gebeurd, zowel in je organisatie (medewerkers worden makkelijker, er is genoeg te doen, sales loopt vanzelf) maar ook buiten je organisatie (de klant behoefte verandert zonder dat je het door hebt!!)
Steek de thermometer even in jouw organisatie!
Wij steken de thermometer in jouw organisatie. Aan de hand van een scan maken wij inzichtelijk hoe de organisatie ervoor staat op LEAN gebied; de zogenaamde LEAN maturity scan. Hierbij is LEAN scan vooral een handige tool en zo gebruiken wij hem ook.
Anders dan veel LEAN companies is dit niet de enige taal die wij spreken. Alle medewerkers hebben een veranderkundige achtergrond (minimaal Master in Change Management) en zijn daardoor bekend met de verschillende verandertools en kunnen deze gepast inzetten.
En voor de diagnose fase is onze ervaring met de LEAN maturity scan een hele positieve en waardevolle gebleken in de praktijk. Dit omdat de scan een breed gebied raakt en zo mooi inzicht geeft in het totaal.
We zouden op deze pagina een hele uitleg kunnen geven over Change, LEAN, Kaizen, etc. maar dat doen we niet. We gaan liever de uitdaging aan om te laten zien dat er nog meer uit jouw bedrijf te halen valt….en we laten altijd wat achter (en nee, niet de rekening).
Interesse?! Daag ons uit:
via marcomanders@mandersdenken.nl of bel; 0622480138