In mijn studententijd verdiende ik niet wat geld bij door vakken te vullen of pizza's rond te brengen (niets mis mee!) maar speelde ik in bandjes. En na jaren te hebben gerepeteerd en opgetreden met verschillende bands in verschillende zalen op verschillende plaatsen, kwam ik in het bedrijfsleven terecht.

Ik heb verschillende functies gehad zoals marketingmanager, accountmanager, afdelingsmanager; ik manage(de) heel wat af. Vanuit eigen ervaring weet ik wat het is om een afdeling te leiden, doelstellingen te halen, klantgesprekken te voeren, teams te bouwen, etc. Been there, Done that.

Het viel mij na een tijdje op dat het samenwerken binnen het bedrijfsleven iets anders gaat dan ik gewend was in mijn bandjes. Mensen spreken elkaar niet aan wanneer het niet goed gaat ("doe ik de volgende keer wel"), het is niet altijd duidelijk waarvoor we nu eigenlijk gaan ("maar we zouden toch...?") , er wordt geen  feestje gevierd als je klaar bent met de klus ("er wacht een nieuwe uitdaging..."), etc. Mensen waren aardig voor elkaar, iedereen had het druk, we doen toch ons best. En iedere maand keurig betaald, niets aan het handje.

 

Zeker ook  bij verandertrajecten merkte ik dat mensen wel willen veranderen, maar niet veranderd willen worden. Juist in die periodes dat het belangrijk was voor de organisatie merkte ik veel weerstand bij de mensen. Maar het was toch belangrijk?

 

En op basis van mijn Veranderkundige achtergrond (Master Veranderkunde), LEAN BlackBelt,  ABNLP gecertificeerd NLP trainer, basles, gitaarles en vooral ook de praktijk ben ik dit gaan onderzoeken. Dit heeft ertoe geleid dat ik een eigen visie heb ontwikkeld op veranderen. Dit bestaat uit een combinatie van alle opleidingen, cursussen die ik heb gevolgd en de ervaringen die ik heb opgedaan in de praktijk. De belangrijkste les? Die kom ik je graag vertellen!